Standardy ochrony małoletnich

Standardy ochrony małoletnich w placówkach medycznych

Wersja skrócona dla małoletnich

  1. Pracownicy placówki medycznej wykonują swoje zadania w taki sposób, abyś się czuł komfortowo i bezpiecznie.
  2. Pracownicy są uprzejmi i grzeczni, nie krzyczą, nie popychają, nie stosują przemocy fizycznej, ani psychicznej.
  3. Pracownicy wyjaśniają dzieciom, na czym polega wizyta u lekarza, badanie, zastrzyk czy podobne czynności medyczne. Odpowiadają na twoje pytania związane z wizytą w placówce.
  4. W czasie świadczenia medycznego będzie obecny twój rodzic lub inny dorosły członek twojej rodziny, np. babcia.
  5. Możesz powiedzieć naszemu pracownikowi o każdej sytuacji, kiedy czujesz się pokrzywdzony przez inne osoby. Nasz pracownik cię wysłucha i podejmie odpowiednie czynności, aby zapewnić ci bezpieczeństwo.

Standardy ochrony małoletnich w placówkach medycznych

Niniejsza procedura określa najważniejsze zasady i założenia związane z zapewnieniem maksymalnego poziomu bezpieczeństwa małoletnich, będących pacjentami niniejszej placówki medycznej, a także gwarantujące najwyższy poziom ochrony małoletnich, na rzecz których realizowane są usługi świadczone przez placówkę medyczną, a w szczególności osoby świadczące usługi medyczne rzecz osób małoletnich.

1. Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnim a pracownikami placówki medycznej MEDCARE SP. Z O.O. w Rzeszowie, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec małoletnich

1.1. Pracownicy placówki medycznej MEDCARE SP. Z O.O. w Rzeszowie, niezależnie od formy zatrudnienia w tej placówce, mający bezpośredni kontakt z małoletnimi powinni wykonywać swoje zadania w sposób zapewniający poszanowanie praw osób trzecich, w szczególności praw dzieci, z szacunkiem oraz w sposób uprzejmy i kulturalny.

1.2. Niedopuszczalne jest stosowanie wobec małoletnich jakichkolwiek form przemocy słownej, a tym bardziej fizycznej.

1.3. Pracownicy placówki medycznej, o których mowa w pkt 1.1., mają obowiązek powstrzymać się od jakichkolwiek zachowań, które mogłyby naruszać przestrzeń osobistą małoletniego, powodować u niego poczucie zagrożenia, dyskomfortu lub strachu, z wyjątkiem zachowań niezbędnych w celu udzielenia świadczenia medycznego. Realizując zachowania niezbędne dla udzielenia świadczenia medycznego pracownicy informują małoletniego o celu danej czynności, jej przebiegu i udzielają odpowiedzi na pytania małoletniego dotyczące udzielanego świadczenia medycznego, w obecności przedstawiciela ustawowego małoletniego lub opiekuna faktycznego. W każdej sytuacji kontaktu z małoletnim pacjentem pracownik bierze pod uwagę jego wiek, sytuację medyczną, możliwości poznawcze i indywidualne potrzeby.

1.4. Informacje przekazywane przez personel medyczny małoletniemu pacjentowi powinny być dostosowane do wieku pacjenta, jego zdolności poznawczych, dojrzałości emocjonalnej. W przypadku dzieci z niepełnosprawnością należy zapewnić odpowiednie warunki dla czynności medycznych, biorąc pod uwagę rodzaj niepełnosprawności.

1.5. Pracownicy placówki medycznej, o których mowa w pkt 1.1., powinni zwracać uwagę na niepokojące zachowania małoletnich, które mogą świadczyć o ich krzywdzeniu i powinni podjąć próbę kontaktu z małoletnim w przypadku powzięcia podejrzenia takiego krzywdzenia. Jeżeli małoletni próbuje nawiązać kontakt z pracownikiem, powinien on go wysłuchać i, w miarę możliwości, uzyskać możliwie najpełniejszą informację o sytuacji małoletniego.

2. Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego, a także składania zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego i zawiadamiania sądu opiekuńczego

2.1. W sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego pracownik ma obowiązek niezwłocznego poinformowania bezpośredniego przełożonego o tym fakcie w formie ustnej, a także formie pisemnej, poprzez przedłożenie stosownej notatki służbowej.

2.2. Przekazanie informacji, o której mowa w pkt 2.1., powinno nastąpić jeszcze w tym samym dniu, w którym pracownik powziął podejrzenie lub informację. Jeżeli pracownik nie jest już obecny w danym dniu w siedzibie placówki, ma obowiązek przekazać informację telefonicznie.

2.3. Po przekazaniu informacji, o której mowa w pkt 2.1., do bezpośredniego przełożonego pracownika, osoba ta powinna ustalić, jakie podmioty i instytucje powinny zostać poinformowane o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego.

2.4. W celu poczynienia ustaleń, o których mowa w pkt 2.3., można zwołać spotkanie osób: dyrekcji, osób zarządzających podmiotem leczniczym, pracownika dokonującego zgłoszenia, który powziął podejrzenie lub uzyskał informację o krzywdzeniu małoletniego.

2.5. Jeżeli w wyniku ustaleń, o których mowa w pkt 2.3 i 2.4., zostanie ustalone, że zasadne jest złożenie zawiadomienia o podejrzeniu popełnienia przestępstwa, kierownik/dyrektor lub osoba zarządzająca placówką medyczną niezwłocznie kieruje taki wniosek do właściwych organów.

3. Zasady przeglądu i aktualizacji standardów

3.1. Niniejsze standardy podlegają weryfikacji co 2 lata pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa oraz ocenie ich merytorycznej przydatności.

3.2. Weryfikacja, o której mowa w pkt 3.1., dokonywana jest przez kierownika/dyrektora placówki, osobę zarządzającą podmiotem medycznym lub osobę przez niego wyznaczoną.

3.3. W wyniku weryfikacji, o której mowa w pkt 3.2., sporządzany jest raport ewaluacyjny, w którym wskazane są ewentualne sugestie i kierunki aktualizacji standardów.

4. Zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie pracowników placówki medycznej do stosowania standardów, zasady przygotowania tych pracowników do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności

4.1. Osobę odpowiedzialną za przygotowanie pracowników do stosowania standardów wyznacza kierownik/dyrektor lub osoba zarządzająca placówką medyczną.

4.2. Kierownik/dyrektor lub osoba zarządzająca placówką medyczną może zlecić zadanie, o którym mowa w pkt 4.1., podmiotowi zewnętrznemu, dającemu rękojmię należytego wykonania przedmiotowych zadań, posiadającemu stosowne kompetencje i doświadczenie.

4.3. W ramach przygotowania pracowników do stosowania standardów przeprowadzane jest szkolenie pracowników w przedmiotowym zakresie.

4.4. Każdy z pracowników składa oświadczenie o zapoznaniu się ze standardami ochrony małoletnich obowiązującymi w placówce medycznej.

5. Zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania

5.1. Niniejsze standardy podlegają opublikowaniu na stronie internetowej placówki medycznej pod adresem www.medcare.rzeszow.pl oraz są wywieszone w widocznym miejscu w siedzibie placówki medycznej, także w wersji skróconej dla małoletnich.

6. Osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia

6.1. Za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia odpowiedzialni są wszyscy pracownicy placówki medycznej.

6.2. Niezależnie od obowiązku określonego w pkt 6.1. kierownik/dyrektor lub osoba zarządzająca placówką medyczną wyznacza pracownika koordynującego przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizacje pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.

7. Sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego

7.1. Tworzy się wewnętrzny rejestr ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.

7.2. Rejestr, o którym mowa w pkt 7.1. przechowywany jest w siedzibie placówki medycznej, pod adresem MEDCARE SP. Z O.O. , ul. Lwowska 64/106, 35-301 Rzeszów.

7.3. Kierownik/dyrektor lub osoba zarządzająca placówką medyczną wyznacza osobę odpowiedzialną za prowadzenie i uzupełnianie rejestru, o którym mowa w pkt 7.1.

8. Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdzenia

8.1. W przypadku ujawnienia krzywdzenia małoletniego osoby odpowiedzialne przygotowują plan wsparcia małoletniego.

8.2. Za przygotowanie i realizację planu wsparcia odpowiedzialny jest pracownik koordynujący przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i organizację pomocy oraz wsparcia dla takiego małoletniego.